28 Jun 2008

Puisi Membentuk Kemahiran Berbahasa

Kemahiran berbahasa adalah kemahiran kognitif paling awal yang kita berikan pada anak kita. Bahasa adalah alat asas dan paling berkesan dalam menjalin perhubungan. Hatta orang yang bisu sekali pun menggunakan bahasa; iaitu bahasa isyarat. Orang yang buta menggunakan braille untuk membaca.

Konflik sesama manusia atau miscommunication kerap berlaku kerana tersilap memilih perkataan ketika berkomunikasi. Berapa ramai orang diberi tanggapan yang silap hanya kerana memilih perkataan yang tidak sesuai dengan pendengarnya?

Begitulah pentingnya kemahiran menggunakan bahasa, sekadar tahu bercakap sahaja tidak cukup. Menggunakan bahasa yang indah mampu menjernihkan keadaan yang tegang. Menenangkan hati yang panas. Membuka peluang yang hampir tertutup

Jeniri Amir, pensyarah komunikasi di UNIMAS pernah memberitahu penulis, salah satu cara membentuk kemahiran berbahasa pada anak-anak ialah, perkenalkan anak-anak dengan puisi. Puisi yang baik lahir dari pengamatan yang luhur dan susun atur kata-kata yang indah. Biar anak belajar bermain perkataan melalui pembacaan puisi. Kita orang Melayu, kaya dengan puisi, sajak, syair dan pantun. Secara zahirnya nampak mudah tetapi jika dipupuk pada diri anak-anak sejak kecil, ia mampu membentuk kemahiran berbahasa yang cukup halus dalam diri anak-anak anda.

Kemahiran berbahasa adalah satu kemahiran yang amat berguna di mana-mana dan pada bila-bila masa sahaja.

Sebagai langkah pertama, ayuh dendangkan lagu-lagu di sini untuk anak anda. Mana ada anak kecil yang enggan didodoikan?

Tiada ulasan: