20 Nov 2008

Menulis Diari Untuk Anak Anda


Lama betul tak menulis dalam blog ini.
Sebab sekarang sibuk menulis diari anak-anak.
Pernah terfikir untuk menulis diari untuk anak-anak?

Diari untuk anak ini ada dua

Satu; kita tulis diari menurut apa yang mereka sebut (sesuai untuk anak 3 tahun ke atas, sebab dah pandai cakap). Lepas tu baca semula apa yang kita tulis. Fungsinya serupa seperti luahan mereka cuma kita tolong tuliskan sebab mereka tidak pandai menulis.

Dua; kita menulis diari tentang anak-anak kita. Pandangan, pemerhatian, luahan dan pendapat kita sebagai ibu bapa terhadap anak-anak kita.

Diari jenis pertama ini, syarat tulis diari ini;


  • Syarat pertama mudah; tulis tarikh di sebelah atas. Ini cara mengajar mereka tentang masa.

  • Saya tulis dalam block letters, supaya jika mereka mencecah usia pandai membaca (5-6 tahun), mereka boleh membacanya. Jika tulis dalam tulisan tangan kita yang mungkin bersambung dan sukar di baca, merencatkan niat mereka untuk belajar membaca.

  • Tulis saja apa yang terluah dari mulut mereka. Kita tanya dan mereka akan jawab. Kita tulis apa yang mereka jawab sambil membetulkan sedikit sedikit tatabahasa mereka. Ayat biar ringkas dan mudah untuk kanak-kanak seusia mereka faham.

  • Selepas tulis diari tu, beri mereka pensel untuk tulis atau lakar apa saja yang mereka mahu. Itu diari mereka, mereka boleh buat apa yang mereka suka. Kita sekadar membantu.

  • Bagi anak yang baru pandai menulis, menulis diari menjadi latihan pengukuhan mereka menulis.

  • Tekal, cuba teruskan menulis sekurang-kurangnya 3 hari sekali jika tidak mampu hari-hari.

  • Tampal pelekat yang mereka gemari pada diari jika mereka lakukan sesuatu atau menerima sesuatu yang menggembirakan hati anda.

Diari jenis kedua, penting sebagai salah tinggalan kita untuk mereka. Jika kita tiada, mereka akan sentiasa merasa kasih sayang kita dengan membaca luahan, pandangan, pemerhatian kita terhadap mereka. Menulis diari ini juga salah satu cara menunjukkan kasih sayang pada mereka.


  • Nyatakan sebarang perkembangan mereka yang anda rasa begitu bermakna bagi anda dan anak anda. Contohnya; Hari ini Aliff sudah boleh menulis huruf 8 tanpa mengangkat pensel dan tanpa membuat dua bulat.

  • Tuliskan juga kekurangan atau sebarang sikap yang anda rasa mereka perlu ubah.

Diari ini penting untuk mereka menilai diri mereka sendiri baik di masa kini atau di masa hadapan. Ini sebagai satu cara untuk mereka belajar mengenali diri mereka sendiri.


Nak tahu lebih lanjut tentang kebaikan menulis diari dalam pendidikan anak-anak? klik

Penulis mendapat ilham untuk menulis diari untuk anak ini selepas membaca buku Cinta di Rumah Hassan Al Banna. Buku tentang keibubapaan Hassan Al Banna.

Buku ini adalah luahan anak-anak Hassan Al Banna tentang sikap Al Banna terhadap keluarga terutama anak-anaknya. Beliau bukan saja pendakwah yang hebat tetapi seorang bapa yang unggul.

Penulis akan menulis lebih lanjut tentang buku ini dalam posting seterusnya.

Tunggu.................

Tiada ulasan: