31 Dis 2008

Berjimat dan Berkongsi.



Sekarang ini zaman gawat. Keperitan telah mula dirasai di AS dan Eropah, Malaysia hanya menunggu masa. Pengguna di Malaysia telah mula mengamalkan sikap jimat cermat. Salah satu yang menarik perhatian penulis dalam artikel tersebut ialah, seorang surirumah yang mula mengubah corak pembelian, kalau dulu seorang anak satu permainan, tapi sejak gawat, satu permainan untuk semua anak. Anak-anak kena belajar berkongsi.




Jika difikirkan, bukankah itu satu amalan yang baik. Amalan yang patut dilakukan pada zaman tidak gawat sekalipun. Sejak akhir-akhir ini, sikap individualistik agak tegar di kalangan manusia moden. Hingga dalam pendidikan anak-anak pun kita serapkan sikap demikian. Kita sering membeli barang seorang satu untuk anak kerana tidak mahu mereka bergaduh dan berebut. Adakah sikap bergaduh dan berebut di kalangan adik beradik ini hilang kerana kita membeli setiap seorang satu barang walaupun barang tersebut barang yang sama?

Penulis percaya sikap itu tidak hilang kerana amalan demikian mengajar anak kita lebih mementingkan diri sendiri dan tidak tahu bertolak ansur apatah lagi berkongsi. Jika sedari kecil dan sesama adik beradik pun tidak boleh berkongsi, apaah lagi sikap itu dibawa hingga ke dewasa dan apabila anak mula bermasyarakat.


Berkongsi ini salah satu daripada kemahiran sosial. Ajarlah anak anda berkongsi walaupun barang yang paling dia sayang.


Ajarlah anak bahawa harta dunia ini jangan diletak di hati, tapi letaklah di tangan. Kelak budi juga yang dikenang orang. Budi juga yang jadi peneman di kubur.

Learning to share is a task that should begin early in life. Parents need to set a good example by not valuing their own things too highly or refusing to share them with others. Praise your children when they willingly hand over things to other kids, and remind them to do so when they forget.

Tiada ulasan: